Fenomenem dla nas jest fakt, że już 3-letnie dzieci są niezwykle zainteresowane tematem drewna i narzędzi stolarskich. Staramy się by jak najwięcej przekazać dzieciom w sposób praktyczny. Opisujemy przyrodę przynosząc ze sobą listki, igiełki, szyszki, jabłka, orzechy itp… Dzieci mają kontakt z różnymi rodzajami drewna, mogą porównać kolor, zapach, ciężar, fakturę. Deskę surową i taką którą stolarz obrobił na maszynach stolarskich. Dowiadują się że praca stolarza jest często niebezpieczna i co trzeba zrobić by się dobrze zabezpieczyć. Uwielbiają przymierzać okulary i słuchawki. Z zainteresowaniem oglądają narzędzia stolarskie i to co jest chyba najbardziej niesamowite – pracują nimi.
Poniżej przedstawiamy Państwu opis przykładowych zajęć. Oczywiście stopień trudności dostosowany jest do wieku uczestników.
Czy idąc do przedszkola widzieliście jakieś drzewo? Co to za drzewo? Iglaste czy liściaste? Jakie ma owoce? Czy wiecie, że drzewo nie różni się tylko tym co widać na pierwszy rzut oka, ale również tym co ma w środku? Nie wierzycie? Zobaczcie sami!
Podczas pierwszej części zajęć dzieci mają szereg ciekawych doświadczeń:
- porównujemy deski z różnych gatunków drewna: ich kolor, fakturę, zapach, ciężar
- dotykamy deski strugane i surowe, by przekonać się jaka jest między nimi różnica
- wspólnie zastanawiamy się, ile dane drzewo ma lat – uczymy się jak to sprawdzić i odkrywamy tajemnicę, czy drzewo rośnie w zimie?
Oglądamy z bliska młotek, wiertarkę, wkrętarkę ( tak, to dwa różne narzędzia!:)) metr, ścisk, kątownik, ołówek stolarski i wiele innych. Odpowiadamy sobie na pytanie do czego służą te wszystkie przedmioty?
Praca stolarza może być niebezpieczna, ale dzięki znajomości podstaw BHP można uniknąć wielu wypadków. Dzieci ubierają okulary i słuchawki, jest przy tym dużo śmiechu. Prowadzący również przygotowuje się do pracy- zapina pas i wkłada do niego potrzebne narzędzia.
Zabieramy się do pracy. Porównujemy pracę stolarza kiedyś i dziś - na przykładzie starej wiertarki ręcznej. Dzieci próbują wywiercić otwór starą wiertarką i trwa to bardzo długo. Później powtarzamy tą samą czynność za pomocą wiertarki akumulatorowej. Wszyscy widzą że w dzisiejszych czasach jest to dużo prostsze i trwa dosłownie chwilkę. Dzieci dowiadują się jaka jest różnica między gwoździem a wkrętem. Przy asyście prowadzącego wbijają gwoździe w deseczkę za pomocą młotka, a później je wyjmują kombinerkami. (młodsze dzieci wbijają gwoździe w styropian). Później wkręcają wkręty wkrętarką i je wykręcają. Na końcu mierzymy deskę, ustalamy o ile chcemy ją skrócić i próbujemy wspólnie ją przeciąć za pomocą piły ręcznej. Na zakończenie zajęć dzieci mają czas na zadawanie pytań.
Czas trwania zajęć ok 1 h.